مجموعه جابان شما را به خرید بهترین محصولات تفاله های خوراک دام و طیور می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

قیمت تفاله خشک چغندر

آنچه در این مقاله میخوانید...

انواع تفاله خشک چغندرنحوه نگهداری طولانی تفاله تر چغندرمراکز عرضه تفاله چغندر فشنگی
قیمت تفاله خشک چغندر

تفاله خشک چغندر از لحاظ مصرف در دامداری راحت تر است اما با توجه به فرایند سخت خشک کردن این تفاله در کارخانه، قیمت آن نیز بسیار بالاتر از قیمت تفاله تر خواهد بود. فصل فروش تفاله چغندر عمدتا در پائیز می باشد و بیشترین فروش در این فصل صورت می گیرد و در فصول دیگر بیشتر تفاله های چغندر موجود در بازار از نوع آبدار و ضایعاتی است.

به نظر اکثر دامداران تفاله خشک برای خرید راحتتر است چون کمترین ضایعات را خواهد داشت و به صرفه تر نیز می باشد. اما در عمل اینطور نیست و اگر طبق دستورالعمل دامداران قدیمی عمل کنیم و حداکثر بهره را از تفاله تر بگیریم بدون آنکه خراب شود قیمت مناسبتری برای خوراک بدست می آوریم.

برای اینکه بدانید راه و روش دامدارن قدیمی و حرفه ای در این زمینه چیست با ادامه این مقاله همراه باشید تا نکات ویژه و اساسی در این زمینه برای شما ارائه شود. البته باید به این نکته توجه نمائید که مصرف تفاله تر بایستی مطابق اصول جیره نویسی و بر اساس نیاز غذایی دام مصرف شود تا بهره وری از خوراک به حداکثر برسد.

چه بسا اینکه در متون تحقیقات دانشگاهی همیشه توصیه شده تفاله ای که با خوراک دام ترکیب می شود نباید از 30 درصد کل خوارک فزونی یابد. در غیر اینصورت باعث پرت تفاله و هزینه دامدار خواهد شد به این معنی که با افزایش بیش از حد تفاله به خوراک دام، عملا وقتی از روال عادی خارج شود نه تنها دام خوراک مناسبی مصرف نمی کند بلکه باعث به هم ریختن سیستم هضمش نیز می شود. بنابراین سعی کنید اگر برای مثال دام شما هر وعده سه کیلو خوراک مصرف میکند تا نهایتا 1 کیلو از تفاله چغندر استفاده کنید و سایر خوراک همان خوراک قبلی باشد.

قیمت تفاله خشک چغندر

انواع تفاله خشک چغندر

انواع تفاله خشک چغندر

انواع تفاله چغندر خشک موجود در بازار ایران به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. تفاله چغندر فشنگی
  2. تفاله چغندر قالبی
  3. تفاله چغندر پرک

تفاله چغندر فشنگی به دلیل اینکه دارای مقدار ملاس در ترکیب خود است خواص بالاتری برای خوراک دام دارد و رشد دام را تسریع میکند. ملاس در واقع شیره چغندر است که حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است و مواد قندی آن انرژِی بسیار بالایی برای دام ایجاد می نمایند.

تفاله چغندر پرک در واقع همان تفاله تری است که فقط خشک شده است و ملاس یا ماده دیگری به آن اضافه نمی شود. تفاله پرک چغندر هم برای دام سبک قابل استفاده است و هم برای دام سنگین. روش استفاده از آن هم بدین صورت است که پس از ترکیب آن با آب به منظور نرم شدن، آنرا با سایر خوراک دام از جمله ارد جو و یونجه و … ترکیب و به دام می دهند.

تفاله فشنگی چغندر قالبی و یا به اصلاح برخی دامداران کتابی، تقریبا مانند تفاله فشنگی است اما با مقدار ملاس بیشتر و این نوع بیشتر در جنوب شرقی کشور تولید و عرضه می شود و به همین خاطر در استانهای خرایان، این نوع طرفدار بیشتری دارد تا نوع فشنگی آن.

نحوه نگهداری طولانی تفاله تر چغندر

نحوه نگهداری طولانی تفاله تر چغندر

برای اینکه راز نگهداری طولانی مدت تفاله چغندر تر را بدانیم باید به دامداری های قدیمی برویم و روش آنها را برای این امر بررسی کنیم. دامداران پر تجربه از قدیم دو روش را برای نگهداری طولانی مدت تفاله تر انتخاب می کردند:

  1. نگهداری تفاله تر به روش بسته بندی
  2. نگهداری تفاله تر با سیلو نمودن

ابتدای امر باید بدانیم چرا اصلا دامدار علاقه دارد تفاله تر را به مدت طولانی نگهدارد. خب دلیل اول آن که برای همه واضح است این است که چون اکثر دامداریها کوچک هستند مصرف آنها پایین است و باید بتوانند آنرا در مدت بیشتری مصرف کنند و در این مدت خراب نشود. اما نکته دومی که باید ذکر کرد و مهم تر است این است که وقت تفاله تر را سیلو و یا بسته بندی می کنیم خواص آن بیشتر میشود و همچنین دام آنرا راحت تر هضم میکند. از طرفی چون خوش خوراک هم می شود و الکلیزه میشود دام با لذت و رغبت بیشتری آنرا مصرف و جذب میکند و در نتیجه به وزن بیشتر و شیردهی افزون تر می رسد.

مراکز عرضه تفاله چغندر فشنگی

بزرگترین مراکز عرضه و تولید تفاله فشنگی چغندر را قطعا استانهای خوزستان و خراسان تشکیل می دهند زیرا که تولید چغندر در این دو استان نسبت به سایر استانها بیشتر است و مرغوبیت آن هم بیشتر. چغندرقند تولید شده توسط کشاورزان، بعد از رسیدن به کارخانه، با دستگاههای مخصوص آبگیری می شوند و باقیمانده مواد پس از این مرحله به عنوان تفاله تر وارد دستگاههای مخصوص خشک نمودن می شوند.

دمای این دستگاهها و نحوه خشک نمودن تفاله تاثیر زیادی در کیفیت محصول تولیدی دارد. اگر دمای دستگاه زیاد باشد باعث سوختگی تفاله و کاهش کیفیت محصول نهایی خواهد شد و اگر دما کم و تفاله به درستی خشک نشود سریع فاسد میشود. پس از این مرحله تفاله پرک تولید شده وارد دستگاه تزریق ملاس شده و بعد از آن وراد ماشین آلات پرس می شود تا آنرا به صورت لوله در آورد.

نکته ای که اینجا باید توجه نمود میزان ملاسی که تزریق میشود تاثیر زیادی در قیمت نهایی آن دارد و معمولا تفاله فشنگی چغندری که ملاس بیشتری دارد تیره تر و بازارپسند تر است. البته باید در هنگام خرید دقت نمود تیره تر بودن تفاله فقط به خاطر ملاس بیشتر است نه سوختگی. میدانید چطور میتوان تفاله سوخته را از تفاله پر ملاس تشخیص داد؟

برای ایتکه بتوانیم به این مورد پی ببریم باید زمان خرید تفاله را بو نمائیم. اگر بوی سوختگی شدید بدهد یعنی رنگ تیره مربوط به سوخته شدن در هنگام خشک نمودن تفاله تر است نه تزریق مقدار مناسب ملاس. در صورت مشاهده سوختگی تفاله قطعا باید قیمت تفاله بسیار کمتر از قیمت با کیفیت باشد زیرا عدم تنظیم درست دمای دستگاه خشک کن، کیفیت محصول نهایی را کاهش داده است.

کارخانه جات بزرگ تولید تفاله در کشور با بهره گیری از دستگاههای مجهز، معمولا از کیفیت بالایی از کالا برخوردارند و اکثر دامداران با خیال راحت اقدام به خرید می نمایند.

آقای جوادی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: مهندس جوادی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 09134310728

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

telegram icon تلگرام: tofale98@

instagram icon اینستاگرام: tofale1398@

email icon ایمیل: tofaleh97@yahoo.com

مجموعه جابان شما را به خرید بهترین محصولات تفاله های خوراک دام و طیور می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

تماس بگیرید